Monniksgier vliegt zich te pletter tegen trein

De zeldzame monniksgier Carmen, die in natuurgebied de Oostvaardersplassen in Lelystad leefde, is dood. Het dier vloog gisteravond tegen een trein aan, op de Flevolijn tussen Lelystad en Almere, aldus een boswachter.

De roofvogel werd in maart in het natuurgebied gesignaleerd en was volgens de boswachter bezig de veren van zijn vleugels te verwisselen. “Hij vloog niet zo denderend, omdat zijn nieuwe veren nog niet goed waren aangegroeid.” Het dier had een spanwijdte van 2,5 meter en was afkomstig van een herintroductieprogramma in Frankrijk. In mei 2003 werd Carmen vergiftigd gevonden in Spanje. In februari van dit jaar was de vogel zover hersteld dat hij kon worden uitgezet in het zuidoosten van Frankrijk.

Het dier ziet er nog redelijk intact uit en wordt overgebracht naar het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis in Leiden. Die willen de vogel gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. De monniksgier is sinds 1800 nog maar drie keer eerder in Nederland gesignaleerd. Vroeger leefde de vogel ook in Nederland, maar door veranderingen in het landschap leeft hij nu alleen nog in Zuid-Europa en Azixc3xab. Rond de Middellandse Zee leven nu nog circa 1200 exemplaren. Volgens de boswachter is het uitgesloten dat er nog eens een monniksgier in het Lelystadse natuurgebied neerstrijkt.
Bron: De Telegraaf, 16 augustus 2005

Ik vond dit artikeltje toch de moeite waard om hier te plaatsen. Het heeft twee raakpunten met wat mij in het dagelijkse leven interesseert. De natuur en de trein en in dit geval, het samenzijn en hoe het dan verkeerd uitpakt voor xc3xa9xc3xa9n van de twee. Mijn gedachte was wel dat bij een spanwijdte van maar liefst 2,5 meter, de trein ook het slachtoffer had kunnen zijn. Deze bleek toch een iets hardere kop te hebben dan de gier. Jammer, maar als ik zo lees, hoort die gier ook niet echt in het landschap van Nederland thuis. En na dit treffen met een trein, zal die volgende keer wel de auto nemen.

17 gedachten over “Monniksgier vliegt zich te pletter tegen trein

  1. @Greetje: Van binnen open, maar van buiten gesloten, een stemmetje in je schreeuwt, maar wordt niet gehoord door de herrie buiten. Je leeft wel, maar het leven is meer dan piekeren… Genieten mag 8)

  2. Wauw, en dat is helemaal gratis????
    Wat dacht je hiervan, ik droom regelmatig dat ik mijn navel tegen moet houden om te voorkomen dat mijn navelstreng aangroeit??????
    Spoedopname????

  3. @Annemiek: Dit lijkt me meer een verstrengeling van een paar dingen. Zo kan het gedeeltelijke een herinnering zijn aan je eerste zwangerschap (opzettende buik), of je hebt jezelf vaak in bikini in de spiegel bekeken.
    In figuurlijke zin voel je dat je je anders moet gedragen dan dat jezelf zou willen. Een soort masker wat wel wordt geaccepteerd door de mensen om je heen.
    8)

  4. Mijn verdiensten zijn jouw woorden…
    Van geld wil ik nooit weten, ik heb een hekel aan alles wat met commercie heeft te maken.
    In deze maatschappij heb je het nodig om een normaal leven te leiden, maar buiten dat is er veel wat men niet nodig heeft.
    Ik ga nu de hele avond genieten…..

  5. @Karin: Maar als ik even een wat diepere duik neem in je innerlijk, dan zie ik iemand die eigenlijk nergens voor terugdeinst, die eerst doet en dan denkt. Je kunt intens genieten maar tegelijk ook gedachtenloos ergens langsrazen, veel te doen, te weinig tijd.
    Aan de buitenkant lijk je onbreekbaar, maar de binnenkant is van heel dun glas.

  6. Oei!! Dat kon nog wel eens waar zijn.. Vooral dat ‘eerst doen en dan denken’.. Niet altijd goed, maar heeft me ook al mooie dingen gebracht… Maar ook minder mooie.. Ik noem het impulsief..

  7. Dat zijn aanvaringen op het denkvlak, zoals wij wel eens hebben. Ik was eigenlijk al bang dat je hier ook een analyse wilde hebben, maar dat zal heel erg moeilijk gaan, je hebt vele gezichten waarvan ik er maar twee denk te kennen. Het ene gezicht is die je hier niet laat zien, maar wel een geweldig persoon, had andere gezicht wendt zich steeds van mij af en daarom kan ik er geen helder beeld van krijgen.
    Ook je web-log helpt me niet daarbij, maar misschien krijg ik ooit een kans om het over te doen.
    8)

Plaats een reactie